عسل چهل گیاه ( Multi- floral Honey )

Tuesday، ۱۰ Bahman ۱۴۰۲

عسل چهل گیاه (Multi- floral Honey)

عسل چیست؟

عسل به‌طور کلی یک ترکیب بسیار غلیظ قندی است. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز هستند. میزان کالری عسل حدود 325 کیلو کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم است. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد، از این دسته مواد می‌توان به آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز اشاره کرد. تعدادی از ویتامین‌های اصلی هم در عسل وجود دارند، اما مقدار آن‌ها قابل توجه نیست. میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهم‌ترین آن‌ها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است. عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر است. عسل به علت مقدار بسیار اندک آب، به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری آن آسان است. قبل از کریستال سازی شربت نیشکر و تهیه شکر، عسل تنها ماده غذایی بود که جهت شیرین کنندگی توسط بشر مورد استفاده قرار می گرفته است.

عسل چهل گیاه را بشناسید

عسل چهل گیاه رایج ترین نوع عسل می باشد. این نوع عسل که به چهل گیاه، چند گیاه و هزار گیاه نیز معروف است، نوعی عسل مرغوب تهیه شده از شهد گل‌های متنوع است. تنوع بافت گیاهی و گل‌هایی که زنبور برای تغذیه در تهیه عسل چهل گیاه استفاده می‌کند، آن را به ماده‌ای چند منظوره برای سلامتی تبدیل کرده است. خواص عسل طبیعی چهل گیاه از طریق نوشیدن شهد گل های مختلفی که توسط زنبور عسل انجام می گیرد، به دست می آید. معمولا در فصل بهار و به نوعی اوایل تابستان که پوشش گیاهی تازه می‌شود و گل‌های متنوعی رشد می‌کنند، زنبور شهد گیاهان و گل های مختلف را تغذیه کرده و عسلی را تولید می‌کنند که خواص تمام این گیاهان را داراست. این عسل که با نام چهل گیاه مشهور است، خواص متعدد درمانی و ارزش غذایی بالایی را داراست. عموماً نام هر عسل از نوع پوشش گیاهی منطقه است اما در مورد این عسل با توجه به گوناگونی گل‌های هر منطقه مشخص کردن آن تقریباً غیرممکن است. طعم و رنگ عسل چهل گیاه نیز از همین رو متغیر بوده اما دارای خواص بسیار درمانی است. خوشبختانه در ایران از آنجا که بافت گیاهی مناطق مختلف عمدتاً گیاهان دارویی است، این عسل طبیعی نیز خواص متعددی برای سلامتی دارد. از این رو تهیه عسل چهل گیاه و مصرف روزانه آن برای شما نوید بدنی سالم و قوی را خواهد داشت.

عسل چهل گیاه کوهستان، بیشترین سهم تولید عسل ایران را شامل می شود. این نوع عسل در اغلب مراتع کوهستانی کشور قابل تولید است اما در مناطق کوهستانی البرز غربی و زاگرس شمالی در استان های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان و لرستان به جهت تنوع گیاهان شهدزا و عدم غالبیت شهد یک گونه گیاهی خاص این نوع عسل به میزان زیادتری تولید می شود و جز با کیفیت ترین عسل های ایران است.

مشخصات و ویژگی های عسل چهل گیاه

اغلب افراد جهت تهیه عسل چهل گیاه طبیعی و اصل با چالش مواجه می شوند، عسل طبیعی چهل گیاه دارای طعم و مزه مختلفی می باشد و آن هم به دلیل برداشت شهد توسط زنبور از گل ها و گیاهان مختلف می باشد، به همین علت نمی توان با توجه به ظاهر و رنگ آن به اصل بودن آن پی برد و در خیلی از مواقع عسل چهل گیاه ممکن است دو رنگ متفاوت داشته باشد. رنگ عسل چهل گیاه کهربایی است اما همانطور که اشاره شد به دلیل وجود طیف وسیع و متفاوتی از شهد های مختلف در این نوع عسل، نمی توان از روی رنگ عسل به اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد. عطر عسل ها بسته به نوع گياهی که زنبورها از آن ها استفاده می کنند، متفاوت مي باشد و از عطرهای ملايم مثل عسل گون تا عطر زيادتر مثل عسل آويشن متغير مي باشد توجه شود وقتی عسل در يخچال باشد يا در ظرفی که کاملا از عسل پر شده است قرار بگيرد عطر عسل به خوبی مشخص نمی شود. بنابراين برای بوييدن عطر عسل، آن را در دمای معمولی و در ظرفي که مقداری از فضای آن خالی باشد امتحان نمائید.

خاطر نشان می گردد جهت تهیه عسل با کیفیت، حتما از مراکز فروش معتبر محصول مورد نظر را تهیه فرمائید.

فواید و خواص عسل چهل گیاه طبیعی را بشناسید

فواید عسل چهل گیاه برای سلامتی چیست؟

از خواص عسل طبیعی چهل گیاه می توان به تاثیر مثبتی که بر روی کاهش فشار و قند خون می گذارد، اشاره کرد. عسل چهل گیاه توانایی تنظیم گردش خون را در صورتی که به طور مداوم استفاده شود، دارد. همچنین می تواند باعث تقویت دستگاه ادراری شود. برای درمان زخم هایی که به دلیل بیماری های ویروسی در بدن شکل می گیرند، می توانید از عسل چهل گیاه استفاده کنید. به این ترتیب از عوارضی که ممکن است این زخم در پی داشته باشد، پیشگیری کنید. اگر به بیماری پوکی استخوان دچار هستید، برای درمان آن عسل چهل گیاه را به صورت مداوم استفاده کنید تا تاثیر مثبت آن را ببینید. توجه داشته باشید مصرف مقطعی از این عسل معمولا تاثیر زیادی ندارد. خواص عسل طبیعی چهل گیاه باعث تنظیم گلبول های قرمز می شود. همچنین به درمان کم خونی کمک می کند. اگر از ترکیب عسل طبیعی چهل گیاه و کنجد روزانه استفاده کنید، باعث تقویت حافظه و سیستم عصبی بدن می شود. اگر در زمان خرید عسل طبیعی چهل گیاه از فاقد قند و ساکارز بودن آن مطمئن باشید، می توانید برای درمان بیماری دیابت آن را مصرف کنید.

افرادی که از بیماری کلیوی رنج می برند و در حال درمان آن هستند، مصرف روزانه عسل طبیعی چهل گیاه روند درمان آن ها را سریع تر می کند. برای درمان درد مفاصل هم خوردن عسل طبیعی چهل گیاه توصیه می شود ولی به یاد داشته باشید که درمان این درد به مرور امکان پذیر است.

اگر این نوع عسل را با دارچین ترکیب کنید، می تواند به از بین بردن سرماخوردگی سرفه کمک زیادی می کند. برای درمان آسم هم از این نوع عسل می توانید استفاده کنید، ولی قبل از مصرف بهتر است با پزشک صحبت کرده و اجازه مصرف آن را بگیرید. همچنین به تقویت سیستم های تنفسی هم کمک می کند.

هر نوع عسلی اعم از عسل طبیعی چهل گیاه نقش بسزایی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد. از دیگر خواص عسل طبیعی چهل گیاه مصرف آن به صورت روزانه است که باعث جلوگیری از سرطان پروستات و عفونت های مثانه می شود و یا روند درمانی آن ها را کند تر می کند.

مهم ترین خواص عسل چهل گیاه

· تقویت دستگاه گوارش

· تقویت قوای جنسی

· افزایش میزان انرژی بدن

· درمان سریعتر زخم ها

· ترسع درمان سرفه و سرماخوردگی

· تقویت اعصاب

· تقویت حافظه

· خواص آنتی اکسیدانی

· تقویت و پاکسازی پوست

· بهبود مشکلات تنفسی

· بهبود سردرد

· آنتی باکتریال

· رفع مشکلات مثانه

خواص عسل چهل گیاه همان خواص عمومی عسل می باشد و معمولا نمی‌توان خواص مشخصی برای یک نوع بیماری برای آن ذکر کرد و این نوع خواص بیشتر به عسل‌های تک نوع مربوط می‌شود، اما به دلیل ترکیب گونه های مختلف گیاهی، فوایدی را برای آن ذکر نموده اند که پیشتر اشاره نمودیم.

لازم به ذکر است برای بهره‌مندی از خواص درمانی عسل چهل گیاه، مصرف آن باید به صورت منظم باشد تا در طولانی مدت تأثیرات خود را بروز دهد. همچنین در صورت داشتن حساسیت خاصی، حتما با پزشک خود مشورت نمائید.

کلام پایانی

عسل چهل گیاه یا عسل چند گل، هدیه ای ناب از طبیعت است، که نه تنها غذایی مقوق و سالم است، بلکه با خواص شبه دارویی خود، به رفع بسیاری از مشکلات جسمی شما کمک می کند. زنبور های عسل با جمع آوری شهد و گرده گیاهانی که دسترسی به آن ها با مشکل همراه است، ترکیبی شفا بخش به نام عسل طبیعی چهل گیاه برای ما فراهم می کنند. ما نیز مصمم هستیم عسلی با کیفیت را از دل طبیعت به شما تقدیم کنیم.