روش های نگهداری عسل

Wednesday، ۱۱ Bahman ۱۴۰۲

نگهداری عسل

نحوه نگهداری عسل

عسل ماندگاری طولانی دارد. اما، این را باید بدانیم که چگونه می توان عسل را به درستی نگهداری کرد تا کیفیت طبیعی اش حفظ شود. در واقع، برخی از کارهایی که ما برای مراقبت از عسل انجام می دهیم صحیح نیستند. خواه عسل شما خام، فرآوری شده یا طعم دار باشد، نگهداری مناسب عسل برای محافظت از طعم و بافتی که انتظار دارید حیاتی است. ما در این مقاله سعی داریم نحوه نگهداری صحیح عسل رو به شما آموزش بدهیم، پس همراه ما باشید.

اهمیت نگهداری صحیح عسل

عسل با داشتن مقادیری از آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، از ارزش غذایی فراوانی برخوردار بوده و برای سلامتی مفید می باشد. همین مزیت باعث شده تا عسل به یک ماده محبوب تبدیل شود. بنابراین نگهداری عسل به گونه ای که از ارزش غذایی آن محافظت شود، بسیار مهم است.

Balbees

شرایط مناسب نگهداری عسل

اولین گام انتخاب یک ظرف مناسب هست، ترجیحا نگهداری عسل طبیعی در ظروف شیشه ای، سفالی لعاب دار و استیل بهداشتی بهترین انتخاب می باشد، همچنین از نگهداری عسل در ظروف (دبه های) پلاستیکی غیراستاندارد و فلزی خودداری کنید چون عسل خاصیت اسیدی دارد و ممکن است با مواد شیمیایی و فلزی واکنش بدهد در نتیجه کیفیت عسل کاهش می یابد. توجه داشته باشید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای عسل خود انجام دهید این است که آن را در یک شیشه محکم در بسته نگهداری کنید. این امر عسل را از دسترسی مورچه ها و دیگر موجودات موزی و همچنین از رطوبت محافظت می کند.

گام بعدی انتخاب مکان نگهداری عسل هست. ظرف شیشه ای خود را در مکانی تاریک نگهداری کنید (در صورت امکان). زیرا تابش مستقیم نور، خصوصا نور خورشید عسل را تیره می کند. این موضوع به عسل شما آسیب نمی زند، اما اگر رنگ روشن عسل را بیشتر دوست دارید، آن را در محلی تاریک نگه دارید.

گام بعدی دمای مناسب محل نگهداری عسل می باشد. دمای زیاد می تواند ارزش غذایی و قوام عسل را تحت تاثیر قرار دهد. اما، نگهداری عسل در یک مکان بسیار خنک نیز می تواند مشکل ساز باشد. یک محیط گرم و تاریک تلاش مناسبی جهت حفظ عسل است، زیرا گرمای مناسب از متبلور شدن عسل جلوگیری می کند و به تعبیری عامل کندتر شدن تبلور عسل می باشد. نگهداری عسل در دمای 18 تا 25 درجه جهت حفظ خواص دارویی و درمانی عسل الزامی است. پس نگهداری عسل طبیعی در مکانی که به طور مداوم با تغییر درجه دما روبه روست خاصیت عسل را از بین می برد.

عسل رطوبت سنج خوبی است و می تواند رطوبت هوا را جذب کند! اگر مقدار رطوبت زیاد شود، عسل شما تخمیرشده و فاسد می‌شود. همیشه عسل را با یک قاشق کاملا خشک از ظرف بردارید چراکه هرگونه ورود آب به عسل نیز منجر به تخمیر عسل می شود. بنابراین همیشه درب ظرف عسل را بسته نگه دارید. تا از کاهش کیفیت عسل جلوگیری نماید، علاوه بر این عسل به راحتی بوهای موجود در ظروف و فضای محیط را به خود جذب می کند(لطفا از شیشه ترشی قدیمی استفاده مجدد نکنید)!!!

در صورت کریستالیزه و بلوری شدن عسل که اصطلاحا به آن رُس بستن می گویند سعی کنید عسل رو به همان صورت مصرف کنید و به هیج وجه عسل را حرارت ندهید.

کلام پایانی

خوب به اون شیشه عسل در کابینت آشپزخانه نگاه کنید. آیا در مناسب ترین مکان است؟ حفظ و نگهداری درست از عسل به این معنی است که می توانید از آخرین قطره آن لذت ببرید. هیچ ماده غذایی دیگری به اندازه این شیرین کننده طبیعی، ماندگاری طولانی ندارد.

اگر هدف از خرید عسل، استفاده از خواص دارویی و درمانی این ماده شفابخش است بایستی بدونید که نحوه نگهداری اصولی بسیار مهم خواهد بود. این که دقیقا عسل رو در یک محیط تاریک، در دمای اتاق و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید و ترجیحا عسل رو به صورت تازه تهیه و مصرف کنید نیز اهمیت بالایی دارد.